Tot 2020 heeft de overheid een overzichtelijke tabel in zijn bezit die zich uitsluitend op CO2-uitstoot baseert om de aftrekbaarheid van een auto te bepalen. Die tabel - met maximum 120% aftrekbaarheid - wordt vanaf 2020 ingewisseld voor de betreffende formule. Hoe het dan juist zit met de overgangsperiode waarin je auto's voor 2020 al hebt aangekocht? In de vennootschapsbelasting blijft de huidige aftrek van toepassing tot 31/12/2019, daarna is de nieuwe formule van toepassing, ongeacht wanneer de wagen is aangekocht.
Bij de personenbelasting is de situatie iets complexer. Daar bepaalt de aanschafdatum wat er juist gebeurt vanaf 2020:
• Aangekocht voor 01/01/2018: Aftrekbaarheid via de "oude" tabel
• Aangekocht na 01/01/2018: Aftrekbaarheid via nieuwe rekenmethode.
Ben je dus vandaag van plan om een wagen op de zaak te zetten, dan is het al nuttig om vooruit te kijken naar de nieuwe rekenmethode van 2020. Want een auto die vandaag 100% aftrekbaar is, kan vanaf 2020 plots nog maar 60% aftrekbaar zijn. De huidige tabel met tot 120% aftrekbaarheid zal worden vervangen door volgende formule: 120% - (0,5% x "brandstofcoëfficiënt" x g/km CO2).
Voor diesel's hanteert onze Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 1. De formule voor dieselwagens zal er dus als volgt uit zien:
120 - (0,5 x 1 x g/km CO2).
Vb.:
Heb je een 'diesel' op het oog met 108 g/km, dan zal die (120 - (0,5 x 1 x 108) =) 66 procent aftrekbaar zijn.
Een dieselwagen met 120 gram is nog 60% aftrekbaar.
Eentje met 100 g/km C02 is 70% aftrekbaar.
De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor 'diesel's', het plafond is 100%.
Dieselwagens met 200 g/km CO2 of meer vallen dan weer terug op 40% aftrekbaarheid.
Voor de essence liefhebbers onder ons hanteert de Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 0,95. Waardoor de formule voor benzinewagens er dus zo zal uitzien: 120 - (0,5 x 0,95 x g/km CO2).
Vb.:
Heb je een benzinewagen op het oog met 109 g/km, dan zal die (120 - (0,5 x 0,95 x 109) =) 68 procent aftrekbaar zijn.
Een benzinewagen met 126 gr is volgens de formule trouwens nog 60,15% aftrekbaar.
Een benzinewagen met 150 g/km CO2 zou volgens de formule 48,75% aftrekbaar zijn,
echter telt hier ook de ondergrens van 50% zoals bij dieselwagens.
De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor benzinewagens, het plafond is 100%.
Benzinewagens met 200 g/km CO2 of meer vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.
Voor auto's op aardgas hanteert de Belgische overheid een brandstofcoëfficiënt van 0,90 voor wagens met maximaal 11 fiscale pk's,
auto's + 11 fiscale pk's zien het coëfficiënt stijgen naar 95 g/km. Waardoor de formule voor CNG-wagens er dus zo uit ziet:
120 - (0,5 x 0,90 x g/km CO2) OF 120 - (0,5 x 0,95 x g/km CO2).
Heb je dus een CNG'er op het oog met een 2-liter motor (10 fiscale pk's) en 123 g/km C02,
dan zal die (120 - (0,5 x 0,90 x 123) =)64.65 procent aftrekbaar zijn.
Een CNG'er met een 2.5-liter motor (+11 fiscale pk's) en 156 g/km zal volgens de formule 45,9% aftrekbaar zijn.
Echter telt de ondergrens van 50% aftrekbaarheid.
De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor CNG wagens, de bovengrens is 100%.
CNG wagens met meer dan 200 g/km CO2 vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.
Hybrides zonder stekker hebben dezelfde procedure als reguliere benzine- of dieselwagens en maken ook gebruik van de nieuwe formule. Afhankelijk of het een diesel- dan wel een benzine-hybride is bedraagt het brandstofcoëfficiënt respectievelijk 1 dan wel 0,95 in de formule.
De ondergrens is 50% aftrekbaarheid voor hybrides, de bovengrens is 100%.
Hybridewagens met meer dan 200 g/km CO2 vallen echter terug op 40% aftrekbaarheid.
Ook de plug-ins doorlopen de gebruikelijke formule.
Afhankelijk of het een diesel- dan wel een benzine-plug-in is bedraagt het brandstofcoëfficiënt 1 dan wel 0,95.
Een voorwaarde is wel dat de plug-inhybride minder dan 50 g/km CO2 uitstoot en dat er per 100 kg voertuiggewicht minstens 0,5 kWh aan batterijcapaciteit aan boord is. Op die manier wil de Belgische overheid "fake hybrides" weren.
Ruwweg 90% van alle huidige plug-inhybrides op de markt voldoen momenteel aan deze voorwaarden en zijn daardoor 100% aftrekbaar (omdat de formule door de lage C02-uitstoot +100 procent als resultaat geeft maar de bovengrens 100% is).
Voldoet een plug-in niet aan de voorwaarden, dan moet er gekeken worden naar het CO2-cijfer van de versie van de wagen met gelijke brandstof zonder elektrokracht. Bestaat die niet, dan moet het CO2-cijfer van de "fake plug-in" met 2,5 vermenigvuldigd worden.
Volledig elektrische auto's worden - gezien hun theoretische 0-waarde op vlak van CO2 - niet getoetst aan de nieuwe formule en
zullen ongeacht range, gewicht of kWh beroep kunnen doen op de maximale aftrekbaarheid.
Tot 31 december 2019 bedraagt dit 120%,
vanaf 2020 zal de elektrische auto nog maximaal 100% aftrekbaar zijn.